Grupa B

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

Artykuły

Przejdź do - Razem w domu - galeria

Razem w domu - galeria

25
03.2020

Kształcenie na odległość

Propozycje aktywności do zrealizowania w dniach

15.06. – 30.06. ( dwa ostatnie tygodnie:)
w Oddziale Przedszkolnym - Grupa „B” .

Pożegnania nadszedł czas. Wakacje!!!

1.Posłuchaj piosenki „Niech żyją wakacje”.

Opowiedz, o czym jest piosenka?

Co będziesz robił/a na wakacjach?

https://youtu.be/BauTov9xmZY

2. Posłuchaj opowiadania Agaty Widzowskiej „Pocieszajki dla maluchów”.

   

Książka (s. 86–89) dla  dziecka.

   

Ada była bardzo dumna z tego, że po wakacjach pójdzie do szkoły. Będzie miała kolorowy plecak, a w nim książki, zeszyty i piórnik z     przyborami. Bardzo chciała się nauczyć samodzielnie czytać, bo obiecała Olkowi, że w przyszłości to ona przeczyta mu bajkę na       dobranoc, a nie odwrotnie.   Na zakończenie ostatniego roku w przedszkolu zaproszono wszystkich rodziców, a młodsze grupy       zadbały   o niespodzianki: zaśpiewały pożegnalne piosenki i wręczyły starszakom samodzielnie przygotowane sadzonki drzewek     szczęścia w małych doniczkach.

 Grupa Ady odwdzięczyła się przedstawieniem teatralnym dla maluchów o misiu, który trafił do przedszkola i niczego nie potrafił robić samodzielnie: nie umiał sam jeść, ubierać się, wiązać sznurowadeł i budować domku z drewnianych klocków. Nie wiedział nawet, że przed jedzeniem trzeba myć łapki, ani nie znał słów: „proszę, dziękuję, przepraszam”. Ten miś musiał się wszystkiego nauczyć w przedszkolu, a dzieci mu w tym pomagały.

 Był to teatrzyk kukiełkowy, w którym Ada przedstawiała postać dziewczynki o imieniu Basia. Tomek trzymał kukiełkę niedźwiadka, a Basia uczyła misia, jak należy myć łapki:

O! Popatrz, misiu, tu jest łazienka,

wodą się zmywa farbę na rękach, a ty masz łapki całe w powidłach, więc musisz użyć wody i mydła!

Piotrek, Janek i Paweł poruszali kukiełkami zielonych żabek i śpiewali piosenkę:

Kum, kum, kum!

Rech, rech, rech!

Było przedszkolaków trzech.

Hopsa, w lewo!

Hopsa, w prawo!

Skaczą zwinnie. Brawo! Brawo! Ucz się, misiu, z nimi ćwicz, skacz i do dziesięciu licz!

 Tu następowała wyliczanka do dziesięciu: jeden, dwa, trzy, cztery, pięć i tak dalej…  Potem na scenie pojawiły się symbole pór roku: słońce, bałwanek, kasztany i skowronek.

Dzieci z młodszych grup doskonale wiedziały, które symbolizują wiosnę, lato, jesień i zimę. Na zakończenie przedstawienia wszystkie starszaki ukłoniły się pięknie i wyrecytowały:

Nie płaczcie, kochani, gdy nas tu nie będzie,nasz wesoły uśmiech zostawimy wszędzie, a gdy po wakacjach znajdziemy się w szkole, będziemy wspominać kochane przedszkole!

 Młodszym dzieciom bardzo podobało się przedstawienie, a po spektaklu wszyscy chcieli obejrzeć z bliska kukiełki. Ada stanęła pod oknem i przyglądała się swoim koleżankom i kolegom. Z jednej strony cieszyła się na myśl o szkole, z drugiej jednak czuła, że będzie tęsknić.

Trochę mi smutno – powiedziała do Kasi.

Mnie też – odpowiedziała dziewczynka. – Nauczyłam się tutaj pisać swoje imię: K A S I A – przeliterowała.

A ja się nauczyłam sama korzystać z łazienki, bo jak byłam mała, to nie umiałam spusz-czać wody – dodała Ada.

Piotrek mi pokazał, jak bezpiecznie zjeżdżać ze zjeżdżalni i wspinać się po drabinkach.

Mnie też!

I umiemy już rozpoznawać kształty: kółka, trójkąty, prostokąty i kwa… kwa… – zająknęła się Kasia.

Kwadraty – dokończyła Ada.

Tak! Kwadraty!

I co jeszcze?

Pani pokazała nam, jak się kroi warzywa, tak żeby się nie skaleczyć.

I już umiemy same zrobić sałatkę z majonezem – odparła z dumą Ada.

A pamiętasz, jak lepiłyśmy pączki z piasku do naszej cukierni? Tomek ugryzł jednego i pani kazała mu szybko wypłukać buzię.

Cha, cha! Nigdy tego nie zapomnę.

I piekliśmy ciasto na Dzień Mamy, a wyszedł nam zakalec!

Pamiętam. Pani polała je rozpuszczoną czekoladą i powiedziała, że takie ciasto jada się we Francji.

Było bardzo dobre. Wszyscy prosili o dokładkę.

 Dziewczynki wymieniły jeszcze wiele wesołych wspomnień i obiecały sobie, że będą odwiedzać swoje przedszkole i ulubioną panią. Pożegnały się z innymi dziećmi, z kucharkami, panem „złotą rączką”, który potrafił naprawić każdą rzecz, a nawet z zabawkami.

   Przed wyjściem z przedszkola Ada położyła coś ukradkiem w swojej szafce w szatni.

Co tam zostawiłaś? – zdziwiła się mama.

Zostawiłam pudełko z pocieszajkami.

A co to są pocieszajki?

To są kolorowanki ze zwierzątkami. Powiedziałam pani, że jak jakiś maluch będzie płakał, to może mu dać taką kolorowankę i poprosić, żeby pomalował smutne zwierzątko.

 Ja też kiedyś płakałam za tobą w przedszkolu i wtedy pomalowałam krowę na żółto. Świeciła jak słońce i od razu mi było lepiej.

To wspaniały pomysł – mama spojrzała z podziwem na Adę i mocno ją przytuliła.      

Pa, pa! Przedszkole! – powiedziała Ada. – Kiedyś cię odwiedzę.

 

Porozmawiaj z Rodzicem na temat opowiadania.

  • Co przygotowała grupa Ady na pożegnanie przedszkola?

  • Co przygotowali młodsi koledzy?

  • Co robiły Ada i Kasia?

  • Kogo pożegnała Ada?

  • Co to były pocieszajki Ady?

  • Gdzie je zostawiła?

 

3.Przeczytaj tekst znajdujący się pod ilustracjami.

Książka, s. 86-89 dla dziecka.

 

4. Naucz się wierszyka.

    Nie płaczcie, kochani, gdy nas tu nie będzie,

    nasz wesoły uśmiech zostawimy wszędzie,

    a gdy po wakacjach znajdziemy się w szkole,

    będziemy wspominać kochane przedszkole!

 

5. Masaż pleców.

   Dzieci dobierają się w pary z rodzicami. Dziecko klęka, podpierając się rękami o podłogę, pozwalając głowie swobodnie zwisać. Rodzic staje z boku i także klęka, ale pozostaje wyprostowane, z wolnymi rękami. Dziecko kładzie ostrożnie ręce na plecach rodzica i wykonuje masaż (klepie, głaszcze, stuka…). Po chwili następuje zmiana ról.

6. Powspominaj, co zapamiętałaś/eś z przedszkola.

7.Obrazek o lecie” – wykonanie prezentu dla kolegi/koleżanki na pożegnanie przedszkola.

 

Oglądanie reprodukcji malarskich (wyprawka).

 Claude`a Moneta Stogi siana w Giverny; Olega Sumarokova Kobieta pod parasolem odpoczywająca na plaży.

  Dzieci oglądają reprodukcje, określają, z jaką porą roku się kojarzą i dlaczego.

Zapoznanie ze sposobem wykonania prac.

  Dla dziecka: kartka A5, kredki, farby plakatowe, pędzelek, kubeczek z wodą, pastele, kartka z kolorowego bloku technicznego, klej, bibuła, kolorowy papier.

  • Wykonanie na kartkach formatu A5 obrazka o lecie (wybraną techniką).

  • Ozdabianie powstałych ramek kulkami z kolorowej bibuły lub kawałkami kolorowego papieru.

  • Samodzielne podpisanie wykonanych prac wybranemu koledze/wybranej koleżance.

 

8.Wykonaj ćwiczenia w karcie pracy.

Karta pracy, cz.4, s.72 - 75.

9. Ćwiczenia w liczeniu za pomocą patyczków(mogą też być wykałaczki, patyczki do uszu, kredki, spinacze do bielizny).

  • Układanie z patyczków figur geometrycznych, określanie, ile patyczków potrzeba do ułożenia danej figury.

  • Układanie patyczków do działań, np.:

3+3+4=10; 7-5=2; 10-6=4, itp.

  • Ułóż patyczki do zadania, zapisz działanie.

Na plaży Kasia znalazła 5 muszelek, Nina 2 bursztynki, a Maja 2 kamyczki. Ile skarbów znalazły dziewczynki?

10. Powtórz nazwy miesięcy.

 

11. „Co najbardziej podobało mi się w przedszkolu” – rysunek.

Dokończ zdanie..

W przedszkolu nie lubiłem/am…

W przedszkolu lubiłam/em….

W przedszkolu czułam/em się…

Co najbardziej podobało mi się w przedszkolu?

  • Przybliżenie dziecku przez Rodzica sposobu wykonania pracy.

Karta pracy, cz.4, s. 76.

 

12.Przeczytaj tekst z Rodzicem lub samodzielnie.

 

Karta pracy, cz.4, s. 77.

 

Wykonaj ćwiczenia.

 

5 latki

Karta pracy, s.80.

 

6 latki

Karta pracy, cz.3, s.80.

 

13. Zabawa badawcza „Dlaczego czereśnie pękają?”

 

  • Wyjaśnianie dziecku, dlaczego, kiedy pada deszcz, dojrzewające latem owoce pękają.

  • Oglądanie rabarbaru; opisywanie jego wyglądu, przeznaczenia;

  • zwracanie uwagi na czerwoną skórkę brudzącą palce oraz, że liście rabarbaru mają charakterystyczny kształt.

  • Włożenie jednego kawałka liścia do woreczka foliowego, a pozostałych – do miski z wodą.

Następnego dnia porównywanie wyglądu rabarbaru z woreczka i z rabarbarem z wody (rabarbar wyjęty z woreczka nie zmienia swojego wyglądu, ma nadal równe, całe końce; natomiast ten wyjęty z wody jest na końcach popękany i zwinięty). To efekt wchłaniania wody. Skórka wchłania jej więcej niż miąższ. Właśnie dlatego rabarbar

pęka na końcach i się zwija. R. wyjaśnia, że podobne zjawisko można zaobserwować również u innych owoców. Czereśnie, kiedy są już dojrzałe i pada na nie deszcz, zaczynają pękać. Miąższ znajdujący się pod skórką chłonie jak gąbka krople wody, które padają na skórkę. Owoc zwiększa więc swoją objętość. Skórka natomiast nie zachowuje się jak nadmuchiwany balonik, nie rozciąga się i dlatego pęka. Podobnie jak czereśnie pękają również wiśnie, śliwki i agrest.

  • Degustowanie czereśni – całych i popękanych.

 

14.Ćwiczenia z książką- czytanie tekstu o wakacjach i wakacyjnych rad Olka i Ady.

Książka, s.94-95.

 

15.Wspólne gry.

Karta pracy, cz.4, s.78.

 

 

 

 

 

DROGIE DZIECI I DRODZY RODZICE!

 

WSZYSTKIM PRZEDSZKOLAKOM I RODZICOMŻYCZĘ WSPANIAŁYCH,POGODNYCH, ROZEŚMIANYCH, BEZTROSKICH,A PRZEDE WSZYSTKIM BEZPIECZNYCH WAKACJI.

NIECH TEN LETNI CZAS BĘDZIE WYPEŁNIONY NIEZAPOMNIANYMI CHWILAMI I WRAŻENIAMI.

WRACAJCIE WYPOCZĘCI I UŚMIECHNIĘCI!!!

 

 

 

Pozdrawia Was serdecznie

P. Marysia

15
06.2020

Kształcenie na odległość

Propozycja aktywności do zrealizowania w dniu 12.06. w Oddziale Przedszkolnym - Grupa „B” .

1. Odczytaj zdanie z kart pracy: Jest lato.

Karty pracy, cz. 4, s. 64−67.

Ułóż zdania na temat lata (z wykorzystaniem zdjęć z kart pracy). Np.

Latem na polu dojrzewa zboże.

Latem w ogrodach i na polach ludzie zbierają truskawki.

Latem w lesie rosną jagody…

Dziecko układa zdania i liczy w nich wyrazy.

2. Rozwiąż zagadki o różnych środkach lokomocji.

Pędzi po torze szybko, z daleka,

bo tłum podróżnych na stacji czeka. (pociąg)

 

Ma skrzydła, choć nie jest ptakiem.

Lata podniebnym szlakiem. (samolot)

 

Ma maskę, a pod nią konie,

cylindry – nie na głowie.

A w środku siedzi człowiek. (samochód)

 

Ta wielka latająca maszyna

owada – ważkę, przypomina. (helikopter)

 

3.Zobacz film „Pojazdy dawniej i dziś”.

https://youtu.be/3H1llPknvYE

4. Zagadki słuchowe dotyczące bezpieczeństwa podczas wakacji.

Dziecko słucha zagadek Barbary Kosmowskiej, dopowiada ich zakończenie – rozwiązanie.

Wiem, że pan ratownik mnie nie zauważy,

dlatego nie kąpię się na niestrzeżonej… (plaży)

 

Kiedy płoną lasy, to giną zwierzęta,

dlatego dbam o to i o tym pamiętam,

by w lesie wszystkim żyło się dogodnie.

Z tego powodu nie bawię się… (ogniem)

 

Jeśli się zagubię w obcym dla mnie mieście,

wiem, co mam zrobić, wiem nareszcie!

Mogę zaufać pewnemu człowiekowi, czyli panu… (policjantowi)

 

Gdy nie ma rodziców w domu,

to choć bardzo przykro mi,

nie otwieram obcym ludziom do naszego domu… (drzwi)

 

Ze względu na żmije zawsze w lesie

noszę moje ukochane, gumowe (kalosze)

 

Grzybobranie to grzybów zbieranie,

a nie ich jedzenie czy też smakowanie.

Dlatego po powrocie z lasu

sięgam do grzybów pełnego… (atlasu)

 

Nie podchodzę do dzikich zwierząt,

bo choć są piękne i bajeczne,

bywają także dla ludzi bardzo… (niebezpieczne)

5. Wykonaj ćwiczenia w kartach pracy.

Karta pracy, cz. 4, s. 68-71.

6 latki - Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 77-79

5 latki - Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 78-79.

6.Ułóż puzzle – „Łąka latem”.

Wyprawka plastyczna, karta z puzzlami przedstawiającymi łąkę latem.

Pozdrawiam

12
06.2020

Kształcenie na odległość

 

Propozycja aktywności do zrealizowania w dniu 10.06. w Oddziale Przedszkolnym - Grupa „B” .

1.Posluchaj, dokąd podróżują ludzie podanymi środkami lokomocji. Naklej obok obrazków środków lokomocji obrazki odpowiednich miejsc.

 Karta pracy, cz. 4, s. 62.

 

2.Stwórz razem z Rodzicami mapę skojarzeń do wyrazu wakacje.

Litery, obrazki, małe kartki, duży karton, wyraz wakacje.

Rodzic umieszcza na środku dużego kartonu wyraz wakacje. Dziecko podaje skojarzenia i rysuje je na małych kartkach lub układa odpowiednie wyrazy. Następnie rodzic umieszcza je wokół wyrazu wakacje, tworząc mapę skojarzeń.

5 latki

Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s.77.

3. Zabawy przy piosence „Lato na dywanie” z użyciem dowolnego „instrumentu domowego”, śpiewanie refrenu i pierwszej zwrotki.

4. Wykonaj pracę plastyczną Wakacyjny pociąg.

Karta pracy, cz. 4, s. 62–63

Wykonanie pracy Wakacyjny pociąg.

Napis Wakacyjny pociąg dla  dziecka: kartka z kolorowego bloku technicznego lub rysunkowego, widokówki z różnych miejsc Polski(obrazki wycięte z kolorowych gazet lub narysowane obrazki przez dziecko), koła wycięte z kolorowego papieru.

Naklejanie obrazków na kolorowe kartki, doklejanie kół, tak, aby powstał wagonik, wykonanie lokomotywy według pomysłu dziecka.

Możecie się zainspirować pracami poniżej:)

 

5.Doświadczenie i obserwacja – Czy powietrze jest czyste?

Ćwiczenia oddechowe.

Kawałki bibułki.

Dzieci dmuchają na kawałki bibułki na przemian – delikatnie, mocno.

Rodzic wyjaśnia, że ludzie oddychają jednym ze składników powietrza – tlenem, a narządem służącym do oddychania są płuca.

 

  • Zabawy powietrzem.

Waga szalkowa, balony – nadmuchany i zwykły, świeca, słoik.

Wypuszczanie powietrza z nadmuchanego balonu.

Ważenie na wadze szalkowej balonów – z powietrzem i pustego.

Obserwowanie palącej się świecy, potem zasłonięcie jej odwróconym słoikiem.

Próby wyciągnięcia wniosków.

Powietrze jest bezbarwne, nie ma zapachu, waży niewiele i bez niego nic nie może się palić.

Sprawdzanie czystości powietrza na trasie, balkonie, ogrodzie (podczas zabaw na świeżym powietrzu). Waciki kosmetyczne.

Dzieci biorą waciki, wycierają nimi np. parapet w domu i parapetza oknem w domu lub wycierają listki nisko rosnących drzew i krzewów w ogrodzie i roślin w domu lub stołu na tarasie i stołu w domu. Porównują stopień zabrudzenia wacików.

Wyciągnięcie wniosków po obejrzeniu wacików.

Powietrze jest zanieczyszczone, zanieczyszczają je między innymi spaliny pojazdów.

Możesz obejrzeć filmik dla dzieci

Zanieczyszczenia powietrza w gospodarstwie domowym (YouTube)

 

Pozdrawiam

 

10
06.2020

Kształcenie na odległość

Propozycja aktywności do zrealizowania w dniu 09.06. w Oddziale Przedszkolnym - Grupa „B” .

1.Posłuchaj piosenki „Lato na dywanie”.

 

https://youtu.be/JY2LxTIkWyQ

 

O czym jest piosenka?

Co dzieci będą robić razem z latem?

Ćwiczenia w czytaniu(książka, s.92-93).

 

2.Zabawa matematyczna – Góralskie liczenie.

 

Zadanie 1.(kartoniki z liczmanami i znakami: -, +, =).

Na hali, na hali

10 owiec juhas pasie.

Dwie w góry mu uciekły.

Ile teraz masz owiec, juhasie?

Dziecko układa 10 liczmanów. Odsuwa 2.

10-2=8

Udziela odpowiedzi na pytanie:

Teraz jest 8 owiec.

Tak samo postępują przy zadaniach poniżej.

 

Zadanie 2.

Do zagrody 9 owiec

wpędził juhas młody.

Ale cztery starsze owce

uciekły z zagrody.

 Policz teraz szybko mi –

 ile owiec w zagrodzie śpi?

 

Zadanie 3.

Na hali, na hali

raz się tak zdarzyło,

że do 7 starszych

3 młode przybyły.

Powiedz teraz szybko mi

Ile wszystkich owiec

W zagrodzie śpi?

 

Zadanie 4.

Na łące pod górą

juhas owce pasie;

cztery czarne owce

i pięć białych hasa

Ile wszystkich owiec

 jest w stadzie juhasa?

 

 

3. Ćwiczenia gimnastyczne z piłką w domu.

 

https://youtu.be/CyJ76HFeIEo

 

4. Wskaż pasma górskie na mapie; odczytaj ich nazwy z rodzicami  lub samodzielnie; zwróć uwagę na kolorystykę pasm górskich na mapie.

 

5. Namaluj góry farbami na pogniecionej kartce.

Dla  dziecka: farby plakatowe, kartka, pędzelek, kartka z bloku technicznego.

Dziecko formuje z pogniecionego papieru pasmo górskie, przykleja je na kartce z bloku technicznego; maluje farbami plakatowymi na różne odcienie brązu; maluje drzewa iglaste u podnóża gór.

 

Pozdrawiam

09
06.2020

Kształcenie na odległość

 Propozycja aktywności do zrealizowania w dniu 08.06. w Oddziale Przedszkolnym - Grupa „B” .

Temat tygodnia: Wakacyjne podróże.

1. Wykonaj łódkę według instrukcji. Rysuj po śladach.

Karta pracy, cz. 4, s. 60.

2.Posłuchaj opowiadania Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby „Wakacyjne podróże”.

Książka (s. 84–85) dla dziecka.

Od samego rana tata, Olek i Ada planowali podróże wakacyjne. Zapomnieli o porannym myciu, a nawet o przebraniu się z piżam. Gdyby nie mama, zapomnieliby też o śniadaniu. Szczęśliwie mama przypomniała im o wszystkim. Kiedy byli już umyci, przebrani i najedzeni, wyjęła z szafy wielki globus i postawiła go na podłodze.  – Teraz możecie podróżować palcem po całym świec

Super! – ucieszył się Olek. Bez namysłu zakręcił globusem. Fruuu! Gdyby kula ziemska obracała się tak szybko, wszyscy dostaliby kręćka jakiegoś lub co najmniej zadyszki. Przed oczami Olka, Ady i taty mknęły kontynenty: Ameryka Północna i Ameryka Południowa, Afryka, Europa i zaraz Azja i Australia.

A będzie tam gmach naszego przedszkola? – spytała Ada.

W Sydney chciałbym zobaczyć gmach filharmonii – wtrącił tata.

Tu jedziemy! – Palec Olka zatrzymał rozpędzony świat namalowany na globusie. – Australia, Sydney. Niezłe miejsce. Będzie fajnie. W Australii są kangury i koale.

  Olek spojrzał na siostrę z politowaniem. Przecież nikt nie podróżuje do przedszkola, które jest kilka metrów od domu. Zakręcił drugi raz. Jego palec wskazał państwo leżące w Ameryce Południowej.

 Brazylia. Dobry wybór – pochwalił tata. – Są tam wspaniałe plaże. Chętnie poleżałbym sobie – przeciągnął się leniwie.

Może i ja zaproponuję podróż? – mama zajrzała do salonu. – Chciałabym pojechać z wami do Indii. Zawsze interesowała mnie Azja i jej kultura. Chociaż Afryka też jest ciekawa.

No pewnie! Jedziemy do Kenii! Do parku z dzikimi zwierzętami. Zobaczymy słonie i żyrafy!

zawołał Olek ożywiony wizją spotkania dzikiego słonia, a może i lwa.

A będzie tam nasz park? – nieśmiało spytała Ada.

  Wszyscy spojrzeli na nią jak na przybysza z kosmosu.

 Nasz park będzie czekał na ciebie w Polsce. Teraz ja wybieram – powiedział tata. Energicznie zakręcił globusem. Niebieski kolor oceanów i mórz zmieszał się z zielonym, żółtym i brązowym – kolorami kontynentów. Adzie aż zakręciło się w głowie. Świat na globusie obracał się zbyt szybko. Co będzie, jeżeli palec taty trafi na głęboki ocean? Nie chciałaby spędzić wakacji na oceanie. Tam już z pewnością nie ma znajomego parku ni przedszkola ani placu zabaw z dużą okrągłą piaskownicą.

Stany Zjednoczone. Waszyngton – zakomunikował tata.

Jest tam plac zabaw? – spytała Ada.

Naszego nie ma, są inne. Jest za to Biały Dom i...

Ale naszego domu tam nie ma – przerwała tacie Ada.

Ja nie mogę! Chcesz jechać na wakacje czy nie? – zniecierpliwił się Olek.

Chcę. Tylko nie tak daleko – bąknęła Ada.

To gdzie? Wybieraj – podsunął jej globus.

 Ada zamknęła oczy. ,,Niech los zdecyduje” – pomyślała i dotknęła palcem globusa.

 Tu!

 Cała rodzina wbiła wzrok w miejsce, które wskazał palec Ady. Mama i tata pierwsi gruchnęli śmiechem.

Europa, Polska, Warszawa – podsumował Olek.

 Ada westchnęła z ulgą. Jak to dobrze, że zdała się na los szczęścia. W Warszawie jest jej przedszkole i dom, i park, i znajomy plac zabaw. No i tuż pod Warszawą mieszkają ukochani dziadkowie. Co ważne, ich dom stoi w pobliżu lasu.

 Pojedziemy do babci i dziadka. Tam są bociany, dzięcioły, kukułki, żabki, biedronki, ślimaki, pszczoły – zachwalała Ada.

Mrówki, komary i muchy – dorzucił ponuro Olek. Ale już po chwili śmiał się jak tata i mama. Nawet napad komarów nie odstraszyłby ani jego, ani Ady od podróży do dziadków. Podpatrywanie ptaków w towarzystwie dziadka, który zna setki ciekawostek o zwierzętach, to był najlepszy z wakacyjnych planów.

  • Rozmowa na temat opowiadania:

   − Co Olek, Ada i tata planowali z samego rana?

   − Dzięki czemu mogli podróżować palcem po całym świecie?

   − Jakie kontynenty były widoczne na globusie?

Rodzic obraca globus (lub pokazuje na mapie), a dziecko samodzielnie lub przy jego pomocy odczytuje nazwy kontynentów

-Co wskazywał palec Olka?

-Co wskazywał palec taty?

-Gdzie chciała pojechać mama?

-Co wspominała cały czas Ada?

-Co wskazywał palec Ady? Gdzie ona chciała pojechać na wakacje?

  • Ćwiczenia w czytaniu (książka, s.84-85)

3. Wykonaj pracę plastyczną „Wakacje na Wybrzeżu”

Słuchanie odgłosu nagrania fal morskich uderzających o plażę(szum morza).

 

https://youtu.be/cnvHLmQXkmo

Czego odgłosu słuchałeś?

Czy ten odgłos był przyjemny?

Pokaż rękami, jak porusza się fala.

 

 

Wskazanie przez dziecko na mapie Polski Morza Bałtyckiego, odczytywanie przez Rodzica lub dziecko nazw miejscowości leżących na Wybrzeżu.

Wykonanie pracy – wyprawka plastyczna – karta nr 4, kartka z bloku technicznego, klej, farby.

4. Rysowanie po śladach drugiej połowy rysunku misia i lalki. Kolorowanie rysunków. Kończenie rysowania hulajnogi według wzoru.

Karta pracy, cz. 4, s. 61.

Pozdrawiam

08
06.2020

Kształcenie na odległość

Propozycja aktywności do zrealizowania w dniu 05.06. w Oddziale Przedszkolnym - Grupa „B” .

  1. Zabawa „Z czego jestem zadowolony?”.

 

Dla dziecka: duża koperta, małe karteczki (B6).

Dziecko dostaje koperty, które podpisuje lub ozdabia. Potem na karteczkach rysuje to, co zrobiło wczoraj dobrze, z czego jest zadowolone. Rodzic pisze datę na karteczce, a dziecko chowa je do koperty. Ćwiczenie to wykonujemy przez tydzień, a potem je podsumowujemy. Dziecko pokazuje karteczki i mówi, co przez tydzień robiło dobrze, z czego było zadowolone.

 

2.Zabawa „Lustro emocjonalne”.

 

Dziecko z rodzicem tworzy parę. Jedna osoba w parze jest lustrem, druga – przegląda się w nim. Osoba stojąca przed lustrem wyraża miną, gestem, ruchem ciała różne emocje, a lustro je powtarza. Po chwili następuje zmiana ról.

 

3. Zabawa z wykorzystaniem kostki mimicznej(kostka wykonana dzień wcześniej).

 

 Dzieci oglądają kostkę mimiczną, nazywają emocje przedstawione na obrazkach buzi. Rodzic pyta:

  • Kiedy się złościmy? (Kiedy ktoś lub coś nie pozwala robić tego, co chcemy albo dostać tego, czego potrzebujemy, gdy ktoś chce nam wyrządzić krzywdę).

  • Kiedy się smucimy? (Gdy żegnamy się z tym, co straciliśmy albo gdy godzimy się z tym, że niektórych rzeczy nie będziemy mieć).

  • Kiedy się boimy? (Gdy czujemy zagrożenie, strach chroni nas przed nim, bo każe nam krzyczeć, uciekać, chować się lub walczyć).

  • Kiedy się cieszymy? (Różne osoby cieszą inne rzeczy, zdarzenia).

  • Kiedy się wstydzimy? (Gdy różnimy się czymś od innych i oni dają nam to odczuć; gdy nie spełniamy czyichś oczekiwań, nadziei, gdy przyłapano nas na czymś niewłaściwym).

  • Kiedy zazdrościmy? (Gdy nie mamy tego, co mają inni – pojawia się wtedy w nas złość lub smutek, możemy czuć jedno i drugie).

Dziecko rzuca kostką mimiczną. Nie pokazuje, co wskazała kostka, tylko miną przedstawia odpowiednią emocję. Rodzic naśladuje minę, jaką przedstawiło dziecko, i nazywa związaną z nią emocję.

 

4.Słuchanie tekstu Jolanty Kucharczyk „Moje uczucia”.

 

Żal mi minionych wakacji, urodzin, które już były,

i tego, że odwiedziny babci już się skończyły.

Smutno, że tata wyjechał, mama tak mało ma czasu,

i złość mnie bierze, że brat mój robi tak dużo hałasu.

 

Tu, w moim sercu, mieszkają uczucia: miłość, radość i smutek.

Czasem jestem tak bardzo szczęśliwy, lecz czasem także się smucę.

W kieszonce kasztan na szczęście o tym wciąż przypomina,

że wszystko, co jest tak smutne, kiedyś z czasem przemija.

 

Zobacz, już się uśmiechasz, bo znowu będą wakacje,

tata niedługo już wróci, z mamą pójdziesz na spacer.

Po burzy zawsze jest tęcza, po deszczu słońce znów świeci,

po chwilach trudnych i smutnych znowu szczęśliwe są dzieci.

 

 

Rozmowa na temat tekstu.

  • Co mieszka w sercu?

  • Czy zawsze jest nam wesoło?

  • Czy zdarza się, że coś was smuci?

  • Czy zdarza się, że coś was złości?

Rodzic przypomina, że uczucia, emocje są czymś normalnym, naturalnym, co zawsze towarzyszy ludziom – dorosłym i dzieciom. Ale należy pamiętać o tym, że po burzy zawsze jest tęcza, po deszczu słońce znowu świeci, po chwilach trudnych i smutnych znowu szczęśliwe są dzieci.

 

5.Rysowanie na kartkach tego, co cieszy dzieci, i tego, co je smuci.

 

Dla każdego dziecka: kartka podzielona na pół – w lewym górnym rogu rysunek chmurki, a w prawym górnym rogu – słoneczka, kredki.

Dziecko dostaje kartkę podzieloną na pół, z rysunkiem chmurki i słoneczka w ich rogach. Po lewej stronie kartki (chmurka) rysuje to, co je smuci, a po prawej stronie (słonko) – co je cieszy.

 

5. Gimnastyka rączek.

https://youtu.be/RPt24yOqJ0w

6.Wykonaj zadania w kartach pracy.

Karta pracy, cz. 4, s. 59

 

Pozdrawiam

 

05
06.2020

Kształcenie na odległość

Propozycja aktywności do zrealizowania w dniu 04.06. w Oddziale Przedszkolnym - Grupa „B” .

1. Rozmowa na temat obrazka.

Popatrz na obrazek. Opowiedz, co się na nim dzieje. Odszukaj na dużym obrazku przedmioty, rośliny umieszczone na dole kart.

Karty pracy, cz. 4, s. 56–57.

2.Posłuchaj piosenki „Dziwni goście”, porozmawiaj z Rodzicami na jej temat.

https://youtu.be/Mq5LVKj8pXQ

  • Czym jest ta piosenka?

  • Co oznacza słowo „emocje?”

  • jakich emocjach jest mowa w piosence?

  • Jakie emocje nas „odwiedzają?”, Co się wtedy dzieje”

Zabawy przy piosence z wykorzystaniem ilustracji z emocjami.


W rytmie nagrania piosenki dziecko chodzi po pokoju, podczas przerwy w nagraniu, Rodzic wskazuje wybrany obrazek, dziecko stara się wyrazić głosem emocje przedstawione na obrazku.

strach (krzyk), smutek (pociąganie nosem, mruczenie), radość (śmiech, hi, hi, hi, ha,ha), złość (warczenie).

3.Wykonanie pracy  Obrazek dla przyjaciela (możesz się zainspirować pracami poniżej).


 

 

  • Powiedz - Kogo nazywamy przyjacielem?

Podaje cechy przyjaciela, które rodzic zapisuje na kartonowym sercu. np.: dba o nas, jest pomocny, opiekuńczy, rozbawia nas, czujemy się przy nim bezpiecznie.

 


4. Opowiedz o tym, jak Olek i Ada obchodzili Dzień Dziecka. Ułóż zdania o każdym obrazku. Napisz samodzielnie swoje imię. Ozdób pole z imieniem.

Karta pracy, cz. 4, s. 58.

5. Wykonaj kostkę mimiczną(będzie potrzebna jutro).

(Na kostkę jeśli mamy naklejamy różne buzie z różnymi emocjami, jeśli nie mamy gotowej- robimy kostkę z papieru.)

 

Pozdrawia

P. Marysia

04
06.2020

Kształcenie na odległość

Propozycja aktywności do zrealizowania w dniu 03.06. w Oddziale Przedszkolnym - Grupa „B” .

1.Ćwiczenia emisyjne.

Ćwiczenia z wykorzystaniem słów i sylab, melodii wymyślonych przez Rodzica

Złość, złość – mam jej dość; radość wielka, he, he, he, o, o!

2.Co jest cięższe, a co lżejsze? – zabawy z zastosowaniem wagi szalkowej.

 Poznanie wagi szalkowej.

 


Jak można zrobić wagę szalkową w domowych warunkach.

Ćwiczenia z zastosowaniem wagi szalkowej.

Rodzic przygotowuje klocki drewniane, misia, lalki, piłeczki, tworzywa przyrodnicze.

Porównaj masę wybranych przedmiotów, określ, co jest cięższe, co jest lżejsze.

3. Wykonaj zadania w kartach pracy.

Pokoloruj w każdej parze cięższy przedmiot. Dokończ rysować według wzoru.

Karta pracy, cz. 4, s. 55.

4. Pobaw się z mamą lub tatą – zabawy ruchowe.

https://www.youtube.com/watch?v=uZo4Risz_xM

5. Słuchanie wiersza Ewy Małgorzaty Skorek „Nazwy miesięcy” – utrwalenie nazw miesięcy.

 

Jakie miesiące
w roku mamy?
Czy wszystkie nazwy 
miesięcy znamy?

Komu nie sprawi 
trudu zadanie,
niech rozpoczyna
ich wyliczanie.

Powietrza dużo
buzia nabiera
i na wydechu
nazwy wymienia:
styczeń, luty, marzec, kwiecień, maj, czerwiec,
lipiec, sierpień, wrzesień, październik, listopad, grudzień.
Jeśli za trudne
było zadanie,
ćwicz dalej z nami
to wyliczanie:
styczeń, luty, marzec, kwiecień, maj , czerwiec,
lipiec, sierpień, wrzesień, październik, listopad, grudzień.

Pozdrawia

P. Marysia

03
06.2020

Kształcenie na odległość

Propozycja aktywności do zrealizowania w dniu 02.06. w Oddziale Przedszkolnym - Grupa „B” .

  1. Wykonanie "wizytówki".
    Rodzic daje dziecku kartkę i podaje polecenie narysowania odpowiedzi zgodnie ze schematem: środek kartki- ulubiony kolor, lewa strona u dołu kartki- ulubiona potrawa, prawa strona u góry kartki- najbardziej lubię, prawa strona dół kartki- nie
    lubię.

  2. Posłuchaj opowiadania Agaty Widzowskiej Piłka dla wszystkich

Książka (s. 82–83) dla dziecka.

 Niepełnosprawny Franek z grupy Ady często śnił o tym, że gra w piłkę nożną. W snach nie siedział na wózku inwalidzkim, tylko biegał po boisku najszybciej z całej drużyny i strzelał najwięcej goli-Brawo, Franek! – krzyczeli kibice.-To najlepszy zawodnik! – rozlegały się głosy. Jednak gdy szczęśliwy i dumny Franek otwierał oczy, od razu uświadamiał sobie, że to był tylko sen, a on nigdy nie zostanie piłkarzem. Patrzył na swoje nogi, którymi nie mógł poruszać, i robiło mu się wtedy bardzo smutno. Ada przyjaźniła się z Frankiem i bardzo lubiła się z nim bawić. Pewnego dnia zauważyła, że chłopiec jest wyjątkowo radosny. Miał roześmiane oczy i wesoło pomachał do niej, gdy tylko pojawiła się w sali. Dziewczynka była ogromnie ciekawa, co jest tego przyczyną. Może dostał długo oczekiwany bilet do teatru? A może spełniło się jego marzenie o jeździe na koniu -Cześć! Nie uwierzysz, co się stało! – powiedział Franek, gdy Ada usiadła przy nim na dywanie.Opowiedz.-W sobotę pojechałem z moim starszym kuzynem na mecz piłki nożnej. Grały drużyny z dwóch różnych szkół. Byłem bardzo blisko i mogłem obserwować każdy ruch zawodników! – To świetnie. Ja nie przepadam za oglądaniem meczu, ale cieszę się, że ci się podobało – odpowiedziała Ada.-Mój kuzyn podwiózł mnie do ławki, na której siedzieli zawodnicy rezerwowi. I całe szczęście, bo bramkarz skręcił nogę w kostce i trzeba go było zastąpić. Wyobraź sobie, że nagle ktoś kopnął piłkę, a ja ją złapałem!- Ojej! Zostałeś bramkarzem?- Nie. Po prostu piłka wypadła poza boisko i leciała prosto na mnie. Chwyciłem ją i rzuciłem z powrotem jednemu z napastników. -Brawo! -A wtedy on na mnie nakrzyczał… -Jak to nakrzyczał? Powinien ci podziękować – zdziwiła się Ada.--Niestety, nie. Powiedział, żebym się stamtąd wynosił, bo tylko przeszkadzam. A jego koledzy się śmiali i słyszałem, jak mówią o mnie „krasnal na wózku”.   –Prawdziwi sportowcy się tak nie zachowują! – zezłościła się Ada.-Jeden z nich zaczął pokracznie chodzić i wskazywał na mnie palcem, a potem wszyscy śmiali się z moich butów. Chciałbym chodzić, nawet taki wykrzywiony, a ja przecież nie mogę chodzić wcale… Pomyślałem, że piłka jest nie dla mnie.--Myślałam, że opowiesz mi o czymś wesołym. Jak cię zobaczyłam, wyglądałeś na szczęśliwego, a ta historia jest smutna – stwierdziła Ada.-Bo jeszcze wszystkiego ci nie opowiedziałem! – uśmiechnął się Franek. – Potem wydarzyło się coś wspaniałego! Ada była bardzo ciekawa, a Franek opowiadał dalej: -Mój kuzyn bardzo się zdenerwował i zdecydował, że zabierze mnie z tego boiska, chociaż mecz rozgrywał się dalej. Kiedy odjeżdżałem, usłyszałem dźwięk gwizdka. Kapitan drużyny przerwał mecz i zwołał wszystkich zawodników. Nie słyszałem, co do nich mówił, ale po chwili dogonił nas, a za nim przybiegła reszta drużyny. Powiedział do mnie tak: „Jako kapitan Niebieskich chciałem cię przeprosić za zachowanie moich kolegów. Oni zresztą zrobią to sami”. I wtedy każdy z piłkarzy podszedł do mnie i podał mi rękę. Widziałem, że było im wstyd. Zapytali, jak mam na imię i co mi właściwie dolega.-To dobrze, bo już chciałam się wybrać z Olkiem na to boisko i im dokopać! – powiedziała stanowczo Ada-Chciałaś ich zbić? – spytał zaskoczony Franek.-Nie, dokopać im kilka goli. Jak się zdenerwuję, to potrafię kopnąć tak mocno jak stąd do Krakowa!-To szkoda, że cię tam nie było – zaśmiał się chłopiec.

Franek opowiedział Adzie ciąg dalszy tej historii. Zawodnicy dowiedzieli się, że chłopiec doskonale zna zasady gry w piłkę nożną, bo razem z tatą ogląda każdy ważny mecz. Zaproponowali Frankowi, żeby został sędzią, dali mu gwizdek i posadzili na honorowym miejscu, z którego miał świetny widok na całe boisko. Od tej chwili chłopiec bacznie obserwował grę, dawał sygnały zawodnikom, a nawet zadecydował o jednym rzucie karnym. Okazało się, że jest bardzo dobrym i uważnym sędzią i nikt nie powiedział o nim „sędzia kalosz”, czyli taki, który się nie zna na grze i ciągle się myli.I wiesz, co mi powiedzieli na pożegnanie? – zakończył opowieść Franek. – Powiedzieli, że skoro mam niesprawne nogi i nie mogę grać w piłkę nożną, to przecież mam sprawne ręce i mogę grać w koszykówkę. Mój tata dowiedział się, kto prowadzi drużynę koszykarską dla zawodników na wózkach, i od jutra zaczynam treningi. A ja myślałem, że piłka jest nie dla mnie.  – Piłka jest dla wszystkich! – powiedziała Ada. – Zobaczysz, kiedyś przyjdę na mecz koszykówki. Ty będziesz najlepszym koszykarzem, a ja będę piszczała najgłośniej ze wszystkich kibiców.

Odpowiedz na pytania zadawane przez Rodzica.

  • Co śniło się Frankowi?

  • O czym opowiadał Adzie?

  •  Jak zachowywali się chłopcy?

  •  Co zrobił ich kapitan?

  •  Kim został Franek na meczu?

  •  Co powiedzieli chłopcy Frankowi na pożegnanie?

  •  Co będzie ćwiczył Franek?

  •   Jak oceniacie zachowanie chłopców na początku, a jak potem, po rozmowie z kapitanem?

3. Poćwicz czytanie.

Książka (s. 82–83) dla dziecka.

 4.Spróbuj wyjaśnić pojęcie tolerancja.

Tolerancja oznacza cierpliwość i wyrozumiałość dla odmienności. Jest poszanowaniem cudzych uczuć, poglądów, upodobań, wierzeń, obyczajów i postępowania, choćby były całkowicie odmienne od własnych albo zupełnie z nimi sprzeczne. Współcześnie rozumiana tolerancja to szacunek dla wolności innych ludzi, ich myśli i opinii oraz sposobu życia.

Rodzic pyta:

  • Czy chłopcy byli tolerancyjni?

  • Czy znacie inne przypadki braku tolerancji? (Wyśmiewanie się z ludzi o innym kolorze skóry, innego wyznania…).

  • Czy należy wyśmiewać się z kogoś, dlatego że jest gruby, jeździ na wózku…?

5.Wykonaj prace plastyczną Dzieci z całego świata.

 

 Zobacz na zdjęcia dzieci z różnych stron świata.

Wymień różnice między przedstawionymi na nich dziećmi (kolor skóry, kształt oczu itd.).

 


Pracę wykonaj dowolną techniką, wykorzystaj materiały, które masz w domu, zobacz poniżej.

6.Rozmowa na temat indywidualności dzieci.

Rodzic podkreśla, że nie można kogoś nie lubić za wygląd lub sposób zachowania, mówienia. Rodzic tłumaczy:

  • Wszystkie dzieci lubią się bawić.

  • Wszystkie dzieci chcą mieć koleżanki i kolegów.

  • Wszystkie dzieci cieszą się , gdy jest im wesoło.

  • Wszystkie dzieci płaczą, gdy jest im smutno.

7. Narysuj siebie w swoim ulubionym ubraniu, ze swoją ulubioną zabawką. Pokoloruj ramkę swoim ulubionym kolorem. Samodzielne napisz swoje imię i nazwisko.

 Kata pracy, cz.4, s.54.

Pozdrawiam

 

02
06.2020